ATV vozila Istorijat ATV vozila – Zanimljive činjenice koje do sada možda niste znali!
istorijat ATV vozila CFMOTO 1

Istorijat ATV vozila – Zanimljive činjenice koje do sada možda niste znali!

ATV vozila jesu moćni četvorotočkaši bez kojih je vrhunska zabava u off-road vožnji danas praktično nezamisliva! Međutim, relativno dugačak bio je put razvoja ovih vozila, da bi se na kraju došlo do savremenih, današnjih kvadova. Iako istorijat ATV vozila ne seže toliko daleko i “duboko” kao istorijat motocikala, sigurno je da postepeni napredak ovih četvorotočkaša budi strast ATV entuzijasta!

Verovali ili ne, istorijat ATV četvorotočkaša, kakve poznajemo danas, čvrsto se vezuje za istoriju čuvenog proizvođača vozila –  Honda. Naime, Honda je jedan od najvećih svetskih proizvođača motocikala još od 1959. godine. Zbog nestašice gasa u Drugom svetskom ratu, Soiširo Honda (osnivač Honde) nije mogao da koristi svoj automobil. Tada je došao na ideju da za svoj bicikl pričvrsti, odnosno prikači mali motor.

Upravo je ova njegova ideja dobila razmere svetske popularnosti! Nakon toga, on je osnovao Tehnički istraživački institut u Hamamacuu (grad u Japanu) kako bi razvio i proizveo male dvociklične motore. I upravo zahvaljujući ovom istraživanju, Honda je uspešno utrla put modernom ATV-u (all terrain vehicle).

Evo sažetka o tome kako su se ATV vozila razvijala kroz istoriju.

Šta je Džiger i zašto je za istorijat ATV vozila bitan Osamu Takeuši?

CFMOTO, uz Hondu, predstavlja jedan od najpopularnijih i najbrže rastućih ATV brendova u svetu. Međutim, jedan od prvih ATV-ova dizajniran je još davne 1961. godine u Torontu, Kanada. On se nije zvao ni ATV, niti kvad, već Džiger (Jiger). U pitanju je bilo vozilo teško oko 90 kilograma sa 6 točkova, poznatije kao AATV (amfibiozni ATV). To znači da je vozilo moglo da putuje i kopnom i vodom. Prvi Džigeri koji su bili proizvedeni su, zapravo, bili napravljeni i dizajnirani po porudžbinama.

Džiger je na tržištu bio plasiran kao “vozilo sa kojim možete da putujete svuda” i počeo je masovno da se proizvodi 1965. godine. Uprkos velikoj popularnosti u to vreme, zbog finansijskih problema, sa proizvodnjom ovog vozila prestalo se 1968. godine.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Mudd-Ox (@muddoxinc) дана

Godine 1967-e, Honda je uputila zahtev svom inženjeru, Osami Takeušiju, da kreira novi prozivod koji bi dileri mogli da prodaju kada prodaja motocikala tokom zime nije bila moguća. Takeuši je došao do mnogih dizajnerskih ideja: vozila sa 2, 3, 4, 5 ili, čak, 6 točkova poput Džigera. Koncept vozila sa tri točka nadmašio je sve ostale ideje za vožnju u zimskim, blatnjavim i na klizavim terenima, a takođe je omogućio i bolje manevrisanje. Izazov je bio pronaći ATV gume koje će uspešno prianjati na meke površine, poput snežnih podloga.

Honda je, tada, uputila Takeušiju pronalazak zvan Amphi-Cat (vozilo sa šest 20-oinčnih pneumatika sa niskim pritiskom). Takeuši je na ove gume dodao još po 2 inča, praveći kompletne 22-oinčne balonske gume sa niskim pritiskom. Upravo ove gume su bile u stanju da prelaze preko terena gde druga vozila nisu mogla, i to bez ikakvih oštećenja po vozilo ili podlogu.

Zato se Osamu Takeuši se smatra ocem modernih ATV vozila.

Uspon i pad prvih ATV trotočkaša na tržištu

Istorijat ATV vozila je veoma zanimljiv, budući da je Honda 1970. godine svet, odnosno SAD upoznala sa prvim ATV vozilom na tri točka (US90). Drugi naziv za ova vozila bio je ATC (all terrain cycle) i bio je pravi hit širom Sjedinjenih Američkih Država. Bilo je to veoma traženo vozilo koje se prodavalo kao rekreativo vozilo. ATC je bio portretisan u filmu o Džejmsu Bondu (Diamonds Are Forever), kao i u popularnim TV šou programima Magnum P. I. i Hart to Hart. Trotočkaš US90 imao je motor od 7 konjskih snaga i prodat je za 595 dolara.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Rat Rod Bikes (@ratrodbikes) дана

Kawasaki je 1981. godine predstavio svoj prvi ATV trotočkaš KLT200. Isto je i uradila Yamaha 1980. godine sa Tri-Moto (YT125) – prvi ATV trotočkaš ove kompanije koji je prodat u SAD-u.

Prva ATV vozila su se prodavala sportskim entuzijastima. To je trajalo do 70-ih godina prošlog veka. Tada su ATV-ovi počeli da se koriste kao komunalna vozila u poljoprivredne svrhe. To je zbog toga što su prvobitna ATV vozila koštala manje od traktora. Ujedno su trošili mnogo manje goriva od traktora (svega 8 odsto!). Sve do 80-ih godina, potražnja za ATC vozilima bila je velika, jer su bila višenamenska rekreativna i komunalna vozila.

Honda je 1981. godine prvi put učestvovala u ATC trci “Parker 400 Race”, u pustinji u Arizoni, kada je Hondino ATC vozilo bilo pobednik.

Od popularnosti ATC trotočkaša do odlaska u istoriju

Međutim, sa popularnošu ATC vozila došlo je i do porasta broja nesreća i povreda. Naročito kod adolescenata i dece. Godine 1984-e Komisija za sigurnost potrošačkih proizvoda pokrenula je istragu o bezbednosti ovih vozila. Do 1986-e godine pokazalo se, na osnovu statističkih podataka, da su ATV nesreće u većini slučajeva bile rezultat nepravilnog upravljanja od ATV vozača – više nego posledica nepropisnog dizajna ovih vozila. Dvadeset osmog aprila 1988. godine svi ATV distributeri morali su da potpišu 10-ogdišnji ugovor sa Komisijom za sigurnost potrošačkih proizvoda.

Na osnovu njega, ATV industrija se obavezala da će uložiti 100 miliona dolara da proširi postojeće ATV bezbednosne kurseve i programe. Među mnogim stavkama ovog sporazuma, distributeri ATV vozila obavezali su se da ponude besplatne bezbednosne obuke vlasnicima i kupcima novih ATV-ova.

Ovaj sporazum je takođe označavao i nezvaničan kraj ATV trotočkaša na tržištu.

Istorijat ATV vozila i ulazak u doba četvorotočkaša!

Godine 1982-e, čuvena kompanija Suzuki predstavila je prvi ATV sa četiri točka, tzv. QuadRunner 125. Imao je odometar, dvotaktni motor sa vodenim hlađenjem, 5 brzina i mogućnost za vožnju u rikverc. Upravo je ovaj kvad prokrčio put modernim kvadovima i ATV revoluciji. Tri godine kasnije, Suzuki je svetu predstavio novi model ATV četvrotočkaša sa visokim performansama – Suzuki LT250R QuadRace. U međuvremenu, Honda je radila na razvijanju sopsotvenog koncepta za ATV četvorotočkaše.

Nakon detaljnog istraživanja i ispitivanja prototipa, Honda je 1984. godine predstavila svoju ATV “zver” sa četiri točka, poznatiju kao TRX200. Sa 69 odsto udela, ovaj četvorotočkaš je dominirao na tržištu ATV vozila u SAD-u. I upravo je ovaj moderni koncept i model četvorotočkaša označio i zvaničan kraj ATV trotočkaša 1987. godine. Honda je, takođe, 1984. godine predstavila i FourTrax TRX250R, koji je zbog svojih visokih perforamsni osvojio brojne nagrade.

Godine 1986-e, Honda je predstavila i novi model ATV četvorotočkaša FourTraxª 350 4×4. Njegovo “otkirvanje svetu” bio je spektakl, budući da je ovo vozilo bilo spušteno iz helikpotera kako bi moglo da se prikaže da se sva četiri točka pomeraju sopstvenom snagom. Kada je u pitanju istorijat ATV vozila, ovo je bilo jedan od najpopularnijih i najsvestranijih modela ATV vozila!

ATV vozila kakva ih poznajemo danas 

Istorijat ATV vozila nam pokazuje da su ovi terenci mnogo više od običnih rekreativnih vozila koja su izdržala test vremena. ATV vozila su se prikazala kao izuzetno vitalne mašine sa širokom namenom: u poljoprivrednoj industriji, lovu, sportu, ali i kao važno sredstvo za prevoz osoba sa invaliditetom. Tako su uporedo sa ATV-om razvijani i koncepti UTV vozila (utility terrain vehicle) ili SSV vozila (side by side vehicle). Zanimljivo je da je upotreba mnogih ATV vozila upravo potekla od njihovih vlasnika, koji su pomogli u oblikovanju njihovog dizajna. I, što je još važnije, popularnost ATV vozila nastavlja da raste iz godine u godinu!

istorijat ATV vozila CFMOTO 2

Ukoliko želite da postanete vlasnik ATV off-road vozila koji će vas odvesti tamo gde druga vozila ne mogu, onda je CFMOTO pravo rešenje za vas! Zahvaljujući našim vozilima, prelazak preko brdovitih terena i šljunkovitih ili kamenih podloga, forsiranje vode ili jurcanje preko blata predstavljaće vam nezaboranu avanturu! U vrhunskim ATV CFMOTO vozilima imate najsigurnijeg partnera za vožnju u svim prilikama – od izlaska do zalaska sunca! Kod nas možete pronaći:

Tu su i popularni i jedinstveni kvadovi za decuKAYO AY110 i KAYO AY70-2.

Izaberite svoj model i započnite igru bez granica! CFMOTO – Više nego što očekujete! 

Ostavi komentar

CFMOTO

Kompanija CFMOTO, osnovana 1989. godine, razvija, dizajnira, prodaje najkvalitetnija terenska vozila za sve podloge. CFMOTO bavi se proizvodnjom i isporukom najpouzdanijih i najisplativijih ATV vozilaUTV i SSV vozilamotocikla i skutera, kao i prateće opreme.

KONTAKT INFORMACIJE

Ponedeljak-Petak: 09h-17h Subotom: 10h-15h
Ozrenska 68 11000 Beograd Nehruova 80a, 11070 Novi Beograd
+381 11 311 9 511 +381646480933
info@cfmoto.rs maloprodaja@motooprema.rs