Istorijat ATV vozila – Zanimljive činjenice koje do sada možda niste znali!
ATV vozila jesu moćni četvorotočkaši bez kojih je vrhunska zabava u off-road vožnji danas praktično nezamisliva! Međutim, relativno dugačak bio je put razvoja ovih vozila, da bi se na kraju došlo do savremenih, današnjih kvadova. Iako istorijat ATV vozila ne seže toliko daleko i „duboko“ kao istorijat motocikala, sigurno je da postepeni napredak ovih četvorotočkaša budi strast ATV entuzijasta!
Verovali ili ne, istorijat ATV četvorotočkaša, kakve poznajemo danas, čvrsto se vezuje za istoriju čuvenog proizvođača vozila – Honda. Zbog nestašice gasa u Drugom svetskom ratu, Soiširo Honda (osnivač Honde) nije mogao da koristi svoj automobil. Tada je došao na ideju da za svoj bicikl pričvrsti, odnosno prikači mali motor.
Upravo je ova njegova ideja dobila razmere svetske popularnosti! Nakon toga, on je osnovao Tehnički istraživački institut u Hamamacuu (grad u Japanu) kako bi razvio i proizveo male dvociklične motore. Zahvaljujući ovom istraživanju, Honda je uspešno utrla put modernom ATV-u (all terrain vehicle).
Evo sažetka o tome kako su se ATV vozila razvijala kroz istoriju.
Šta je Džiger i zašto je za istorijat ATV vozila bitan Osamu Takeuši?
CFMOTO, predstavlja jedan od najpopularnijih i najbrže rastućih ATV brendova u svetu. Međutim, jedan od prvih ATV-ova dizajniran je još davne 1961. godine u Torontu, Kanada. On se nije zvao ni ATV, niti kvad, već Džiger (Jiger). U pitanju je bilo vozilo teško oko 90 kilograma sa 6 točkova, poznatije kao AATV (amfibiozni ATV). To znači da je vozilo moglo da putuje i kopnom i vodom. Prvi Džigeri koji su bili proizvedeni su, zapravo, bili napravljeni i dizajnirani po porudžbinama.
Džiger je na tržištu bio plasiran kao „vozilo sa kojim možete da putujete svuda“ i počeo je masovno da se proizvodi 1965. godine. Uprkos velikoj popularnosti u to vreme, zbog finansijskih problema, sa proizvodnjom ovog vozila prestalo se 1968. godine.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Godine 1967-e, Honda je uputila zahtev svom inženjeru, Osami Takeušiju, da kreira novi prozivod koji bi dileri mogli da prodaju kada prodaja motocikala tokom zime nije bila moguća. Takeuši je došao do mnogih dizajnerskih ideja: vozila sa 2, 3, 4, 5 ili, čak, 6 točkova poput Džigera. Koncept vozila sa tri točka nadmašio je sve ostale ideje za vožnju u zimskim, blatnjavim i na klizavim terenima, a takođe je omogućio i bolje manevrisanje. Izazov je bio pronaći ATV gume koje će uspešno prianjati na meke površine, poput snežnih podloga.
Takeušiju je tada bio upućen pronalazak zvan Amphi-Cat (vozilo sa šest 20-oinčnih pneumatika sa niskim pritiskom). Takeuši je na ove gume dodao još po 2 inča, praveći kompletne 22-oinčne balonske gume sa niskim pritiskom. Upravo ove gume su bile u stanju da prelaze preko terena gde druga vozila nisu mogla, i to bez ikakvih oštećenja po vozilo ili podlogu.
Zato se Osamu Takeuši se smatra ocem modernih ATV vozila.
Uspon i pad prvih ATV trotočkaša na tržištu
Istorijat ATV vozila je veoma zanimljiv, budući da 1970. godine svetu, odnosno SAD-u bilo predstavljeno prvo ATV vozilo na tri točka (US90). Drugi naziv za ova vozila bio je ATC (all terrain cycle) i bio je pravi hit širom Sjedinjenih Američkih Država. Bilo je to veoma traženo vozilo koje se prodavalo kao rekreativo vozilo. ATC je bio portretisan u filmu o Džejmsu Bondu (Diamonds Are Forever), kao i u popularnim TV šou programima Magnum P. I. i Hart to Hart. Trotočkaš US90 imao je motor od 7 konjskih snaga i prodat je za 595 dolara.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Kasnije su bili predstavljeni i drugi ATV trotočkaši. Godine 1980-e na tržištu se našao trotočkaš Tri-Moto (YT125). Sledeće godine, predstavljen je i model ATV trotočkaša KLT 200.
Prva ATV vozila su se prodavala sportskim entuzijastima. To je trajalo do 70-ih godina prošlog veka. Tada su ATV-ovi počeli da se koriste kao komunalna vozila u poljoprivredne svrhe. To je zbog toga što su prvobitna ATV vozila koštala manje od traktora. Ujedno su trošili mnogo manje goriva od traktora (svega 8 odsto!). Sve do 80-ih godina, potražnja za ATC vozilima bila je velika, jer su bila višenamenska rekreativna i komunalna vozila.
Od popularnosti ATC trotočkaša do odlaska u istoriju
Međutim, sa popularnošu ATC vozila došlo je i do porasta broja nesreća i povreda. Naročito kod adolescenata i dece. Godine 1984-e Komisija za sigurnost potrošačkih proizvoda pokrenula je istragu o bezbednosti ovih vozila. Do 1986-e godine pokazalo se, na osnovu statističkih podataka, da su ATV nesreće u većini slučajeva bile rezultat nepravilnog upravljanja od ATV vozača – više nego posledica nepropisnog dizajna ovih vozila. Dvadeset osmog aprila 1988. godine svi ATV distributeri morali su da potpišu 10-ogdišnji ugovor sa Komisijom za sigurnost potrošačkih proizvoda.
Na osnovu njega, ATV industrija se obavezala da će uložiti 100 miliona dolara da proširi postojeće ATV bezbednosne kurseve i programe. Među mnogim stavkama ovog sporazuma, distributeri ATV vozila obavezali su se da ponude besplatne bezbednosne obuke vlasnicima i kupcima novih ATV-ova.
Ovaj sporazum je takođe označavao i nezvaničan kraj ATV trotočkaša na tržištu.
Istorijat ATV vozila i ulazak u doba četvorotočkaša!
Godine 1982-e, na tržištu se našao prvi ATV sa četiri točka, tzv. QuadRunner 125. Imao je odometar, dvotaktni motor sa vodenim hlađenjem, 5 brzina i mogućnost za vožnju u rikverc. Upravo je ovaj kvad prokrčio put modernim kvadovima i ATV revoluciji. Tri godine kasnije, izlazi novi model ATV četvrotočkaša sa visokim performansama – LT250R QuadRace.
Brojni popularni svetski moto brendovi u tom periodu počinju da rade na razvijanju sopstvenog koncepta proizvodne ATV četvorotočkaša.
Godine 1984. godine, svetlost dana ugledala je ATV „zver“ sa četiri točka, poznatija kao TRX200. Sa 69 odsto udela, ovaj četvorotočkaš je dominirao na tržištu ATV vozila u SAD-u. I upravo je ovaj moderni koncept i model četvorotočkaša označio i zvaničan kraj ATV trotočkaša 1987. godine. Iste te godine predstavljen je i FourTrax TRX250R, koji je zbog svojih visokih performansi osvojio brojne nagrade.
Godine 1986-e, predstavljen je i novi model ATV četvorotočkaša FourTraxª 350 4×4. Njegovo „otkirvanje svetu“ bio je spektakl, budući da je ovo vozilo bilo spušteno iz helikpotera kako bi moglo da se prikaže da se sva četiri točka pomeraju sopstvenom snagom.
Ali, kada je u pitanju istorijat ATV vozila, ne može se prenebregnuti činjenica da je CFMOTO svojim kvalitetom i inovativnim dizajnom četvorotočkaša uspeo da nadmaši i neke od najpopularnijih brendova. Doprinos CFMOTO-a u razvoju i usavršavanju ATV i drugih terenskih vozila je nesrazmerno veliki. Zato je CFMOTO danas svetski lider u dizajniranju, proizvodnji i prodaji ATV vozila, sa više od 60 odsto udela na tržištu u Evropi.
CFMOTO – Od ideje do najprodavanijeg ATV brenda današnjice!
Da, dobro ste pročitali – CFMOTO je danas najprodavaniji brend, ne samo u Evropi, već i širom planete – ispred Polarisa, Can-ama, Honde, Suzukija, Kavasakija….
Međutim, put do ovog uspeha nije bilo lak. Sve je počelo još 1989. godine od samo jednog jedinog dela – motora (četvorotaktnog, sa vodenim hlađenjem) koji je proizveden u Hangdžouu, gradu u Kini. Jedan osnivača CFMOTO-a, Lai Žugoi, zajedno sa svojim bratom, pre više od 30 godina, odlučio je da napravi kickstarter motore za motocikle. Nakon toga, otpočelo se sa oblikovanjem i dizajniranjem ovog motora kako bi svetu mogao da se prikaže jedinstveni CFMOTO projekat. Od prvog „big shark“ skutera koji je CFMOTO proizveo i koji je bio popularan kao svadbeni poklon, CFMOTO kompanija se razvila u sofisticirani moto brend sa najvećim organskim rastom na tržištu.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
„Drugačije razmišljamo od ostalih. Za naše klijente želimo da stvorimo kvalitet i zabavu“, izjavio je svojevremeno Lai Žugoi.
Od obične ideje, CFMOTO je postao svetski etabliran brend i nezaustavljivi globalni fenomen koji svoj kvalitet dokazuje iz dana u dan. Proizvodnjom ne samo ATV-ova, već i UTV vozila, SSV vozila, kao i fantastičnih motocikala i skutera, CFMOTO se sa razlogom našao u vrhu najboljih svetskih ATV kompanija i Powersport proizvođača! Uvek korak ispred konkurencije u istraživanju i razvoju ATV vozila, CFMOTO uspešno je razvio i plasirao na tržište više od 98 modela vozila i 51 model agregata u više od 92 zemlje širom sveta! Rezultat toga jeste više od 540 registrovanih patenata, što CFMOTO danas čini vodećim ATV brendom!
Svake godine, CFMOTO proizvodi oko 600.000 vozila, zajedno sa pratećom opremom i delovima. U saradnji sa više od 1.500 dobavljača, CFMOTO je postao najprepoznatljiviji brend na najvećim svetskim i evropskim tržištima!
ATV vozila kakva ih poznajemo danas
Istorijat ATV vozila nam pokazuje da su ovi terenci mnogo više od običnih rekreativnih vozila koja su izdržala test vremena. ATV vozila su se prikazala kao izuzetno vitalne mašine sa širokom namenom: u poljoprivrednoj industriji, lovu, sportu, ali i kao važno sredstvo za prevoz osoba sa invaliditetom. Tako su uporedo sa ATV-om razvijani i koncepti UTV vozila (utility terrain vehicle) ili SSV vozila (side by side vehicle). Zanimljivo je da je upotreba mnogih ATV vozila upravo potekla od njihovih vlasnika, koji su pomogli u oblikovanju njihovog dizajna. I, što je još važnije, popularnost ATV vozila nastavlja da raste iz godine u godinu!
Ukoliko želite da postanete vlasnik ATV off-road vozila koji će vas odvesti tamo gde druga vozila ne mogu, onda je CFMOTO pravo rešenje za vas! Zahvaljujući našim vozilima, prelazak preko brdovitih terena i šljunkovitih ili kamenih podloga, forsiranje vode ili jurcanje preko blata predstavljaće vam nezaboranu avanturu! U vrhunskim ATV CFMOTO vozilima imate najsigurnijeg partnera za vožnju u svim prilikama – od izlaska do zalaska sunca! Kod nas možete pronaći:
Tu su i popularni i jedinstveni kvadovi za decu – KAYO AY110 i KAYO AY70-2.
Izaberite svoj model i započnite igru bez granica! CFMOTO – Više nego što očekujete!
Post a Comment
Žao nam je, da bi postavili komentar, morate biti prijavljeni.